Stacje benzynowe

gas

Paliwo w Polsce jest drogie, zwłaszcza biorąc pod uwagę wynagrodzenie otrzymywane przez statystycznego Polaka. O tym smutnym fakcie nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Sam surowiec nie jest jednak aż tak kosmicznie drogi, bowiem głównym powodem wysokiej ceny litra paliwa są podatki – VAT, akcyza i podatek paliwowy. Stanowią one około 50% tego, co składa się na cenę litra paliwa! Marża właściciela stacji stanowi jedynie kilka procent tej ceny.

Jednak ten problem to temat na osobną dyskusję. My natomiast chcielibyśmy się zająć czym innym, a mianowicie sprawdzić, które stacje paliw są polskie, a które zagraniczne. Jeśli już tankujemy nasz samochód, warto robić to na polskiej stacji i w ten sposób wesprzeć polską gospodarkę, tym bardziej, że nie powinno stanowić większego problemu znalezienie takiego punktu.

Warto wspomnieć, iż na większości stacji paliw w Polsce sprzedawany jest surowiec dostarczany przez Orlen i Lotos (około 3/4 paliwa sprzedawanego w naszym kraju). Reszta sprowadzana jest z zagranicy przez zagraniczne koncerny, takie jak np. BP czy Statoil.

Jednak nie o samo paliwo chodzi, bowiem duża część kierowców oprócz tego, że tankuje swój samochód, kupuje na stacji różnego rodzaju produkty spożywcze, papierosy czy alkohol. Stanowi to istotną część zysku właściciela stacji.

Warto więc wesprzeć polską gospodarkę, jeśli już tankujemy/kupujemy coś na stacji. Po co kapitał ma uciekać za granicę, skoro może ,,pracować’’ na nasze emerytury, drogi, edukację?

Przyjrzyjmy się zatem poniższemu zestawieniu. Obejmuje ono najpopularniejsze sieci stacji paliw dostępne w naszym kraju.

Na początek stacje paliw POLSKIE:
orlen

PKN ORLEN – polskie przedsiębiorstwo, ponad 1200 stacji paliw w Polsce (także jako Petrochemia Płock), oprócz tego w Niemczech (ponad 500 stacji pod marką Orlen lub Star), Czechach i na Słowacji (ponad 330 stacji w Czechach i 3 stacje na Słowacji pod marką Benzina i Benzina Plus) oraz Litwie (pod marką Orlen Lietuva oraz Ventus). 27,52% akcji należy do Skarbu Państwa. Największe polskie przedsiębiorstwo.

bliska

BLISKA – polska marka w całości należąca do PKN ORLEN. Sieć obejmuje ponad 500 stacji w Polsce, gdzie nacisk kładziony jest głównie na niską cenę paliwa.

lotos

LOTOS – polskie przedsiębiorstwo. Sieć obejmuje 370 stacji zlokalizowanych w całej Polsce. 53,19% akcji należy do Skarbu Państwa. Do koncernu należy także sieć tanich stacji pod marką LOTOS Optima.

huzar-polpetro

HUZAR – ogólnopolska sieć stacji licząca ponad 100 punktów, głównie w województwach: mazowieckim, łódzkim i warmińsko-mazurskim.

moya

MOYA – sieć prawie 50 stacji zlokalizowana w 12 województwach.

Stacje paliw ZAGRANICZNE:

bp

BP – brytyjskie przedsiębiorstwo, największa sieć zagranicznych stacji paliw w Polsce. Posiada ponad 450 punktów na terenie całego kraju. Koncern jest także właścicielem marki Aral.

shell

Shell – brytyjsko-holenderski koncern, około 400 stacji paliw na terenie Polski.

statoil

Statoil – norweskie przedsiębiorstwo, działające w 8 krajach. W Polsce posiada ponad 300 stacji paliw.

lukoil

Łukoil – rosyjskie przedsiębiorstwo, działa w 11 krajach. W Polsce istnieje ponad 100 stacji paliw pod tym szyldem.

neste

Neste – fińskie przedsiębiorstwo naftowe, działające na terenie Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii i Rosji. W 2012 roku wykupione przez Shell. W naszym kraju znajduje się ponad 100 stacji.

slovnaft

Slovnaft – słowackie przedsiębiorstwo, mające ponad 30 stacji w 7 województwach naszego kraju.

Oprócz wyżej wymienionych sieci stacji paliw, funkcjonują oczywiście również te działające przy hipermarketach, niestety głównie niepolskich (m.in. Carrefour, Auchan, Intermarche, Tesco, E.Leclerc – wszystkie te sklepy należą do zagranicznych właścicieli). Nie zapominajmy także o armii małych, prywatnych i niezrzeszonych stacji zlokalizowanych na terenie całego kraju.

Tagi , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę permalink.

59 Komentarze/-y do Stacje benzynowe

  1. kierowca mówi:

    I na tych małych stacjach jest zazwyczaj najtańsze paliwo, ja zawsze tankuje na takich.

  2. Michał mówi:

    Ciekawy artykuł, aczkolwiek w przypadku paliw pochodzenie firmy i tak ma mniejsze znaczenie – wszystkie stacje benzynowe (także Orlen) zaopatrują się u tego samego dostawcy, naszych z dziada pradziada przyjaciół Rosjan. Do tego wysokie: VAT i akcyza, a także koszt transportu sprawiają, że sam zarobek od litra to zaledwie klika groszy. Głównym zarobkiem, w kontekście stacji, jest sklep monopolowy czynny 24h – przydatny szczególnie na kiepskich imprezach, gdzie o 3 brakuje wódeczki. Pozdrawiam!

    • naskret.maciej mówi:

      I tu bym się nie zgodził – Stacja benzynowa to tylko wierzchołek góry lodowej, za nią kryje się wielka infrastruktura. Rafinerie, firmy logistyczne (drogowe i kolejowe), wszelkiej maści produkty uboczne (bitumy, składniki opon i styropian… jest pewnie jeszcze kilka jeśli nie kilkaset innych produktów) także Rosji kiedyś ropa się skończy a my zostaniemy z technologią.

      • Michał mówi:

        Co nie zmienia faktu, że w zdecydowanej większości (bo z tego co pamiętam, w 70%) ropa na której jeździmy podchodzi ze wschodu i każda bez wyjątku stacja musi za to odprowadzić stosowne opłaty do Skarbu Państwa, nieprawdaż? ;)

        Sama technologia natomiast to temat rzeka, obecne możliwości pozwalają zbudować samochód, który będzie spalał 2l paliwa na 100km, ale wiadomo kto do tego nie dopuści…

        • jelcz mówi:

          nie zgodzę się z wami wszystkimi: jeżeli prześledzić kanał dystrybucji paliwa, to prawda że zaczyna się w Rosji, gdzie jest wydobywana ropa, ale praktycznie na każdej stacji benzynowej w Polsce tankujecie paliwo wytworzone i dostarczone przez Orlen lub Lotos – wyjątkiem są jedynie niektóre stacje przygraniczne. Lukoilowi nie opłaca się wozić ropy z Kaliningradu do Wrocławia żeby tam go sprzedać, BP ani Shell też nie dowożą paliwa ze swoich rafinerii. Paliwo jest dostarczane w zdecydowanej większości przez Orlen, potem poszczególni właściciele stacji benzynowych dolewają tam tylko swoje dodatki. Mimo to na 70% możecie być pewni że tankujecie paliwo wyprodukowane w Płocku, a na 98% że wyprodukowane w kraju. Niemniej do producenta trafia zawsze marża dystrybucyjna, czyli np. na BP jakieś 0,2%-0,5% tego co zapłacicie trafi do Londynu.

  3. czytelnik mówi:

    pozwolę sobie na małe sprostowanie. Neste jakiś czas należy do koncernu Shella, a paliwo w Polszy jest sprzedawane praktycznie wyłącznie ze stacji Lotos/Orlen.

    Ani BP, ani Statoil nie sprowadzają paliwa do Polski.
    Z prostego względu rachunku ekonomicznego takiego rozwiązania.

    W zesżłym roku podział był bardziej klarowny (jedna marka ma lotos, inna ma już orlenowe paliwo). w tym roku natomiast marka Shell bierze zarówno od Lotosu jak i Orlenu (2012 – tylko paliwo Lotos, podobnie jak Statoil).

    nie chcę linkować, zeby wpis został, ale drugi wynik wyszukiowania hasła „blog paliwowy” u wujka google rozwieje wątpliwości.

  4. Rafał mówi:

    Generalnie sieć NESTE kupił Shell:-)

  5. Andrew mówi:

    Statoil (sieć detaliczna tylko) nie jest już Norweski. W 2012 kupiła go Kanadyjska firma.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>